Naturlig sötning, bra eller dåligt?

När jag vill förvandla något onyttigt till något nyttigt så brukar jag ofta byta ut vanligt socker mot t.ex. dadlar eller honung. Men hur bra är det egentligen med naturlig sötning? Är det så att man kan äta ett helt paket dadlar om dagen och en halv flaska honung i teet? 
 
Både honung och dadlar innehåller ju en hel del natruligt förekommande socker, vilket gör att det ändå påverkar blodsockernivån i kroppen. Så man kanske inte ska äta hur mycket som helst av det, bara för att det är ''naturligt'' och nyttigt. Men det innehåller ändå en hel mängd med nyttiga ämnen som vi behöver i kroppen!
 
Dadlar är väldigt rikt på kalium, järn, niacin, kalcium, A-vitamin, C-vitamin och en hel del annat. De är även väldigt rika på just fiber vilket kan vara bra för tarmarna och du håller dig mätt länge. 
Honung innehåller vitaminer niacin, riboflavin, tiamin och mineraler som kalcium, koppar, zink och magnesium.Det är också hög i aminosyror. Honung kan även stärka immunförsvaret och det är bra för dina tarmar. Dock försvinner dessa bra ämnena i honungen när den upphettas, då blir det bara till vanligt socker.
 
Så, för att dra en slutsats av allt detta skulle jag säga att man absolut kan byta ut socker mot naturlg sötning, t.ex. dadlar och honung. Då det inte bara innehåller sockerarter utan även mycket nyttiga ämnen. Men samtidigt ska man väl se till att äta med måtta, jag själv äter det inte varje dag utan ibland när jag vill göra något lite sötare. T.e.x vid använding av kakao för att ta bort den starka och beska smaken. Men det är ju så att ''inget är så nyttigt att du jämt kan äta det, och inget är så onyttigt att du aldrig kan äta det''.
 
 

Kommentarer
Kanske lämna en kommentar innan du går?

- Elaka kommentarer anmäls
- Reklam är okej
- Jag är mer än gärna med på veckans blogg eller liknande
- Jag gör gärna bloglovin- byten
- Jag svarar på alla frågor som ställs
- Om du lämnar din bloggadress så kikar jag in på din blogg
- Alla foton är tagna av mig om inget annat sägs
- Kopiering är förbjuden utan lov!

Nu kan du lämna din kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback