Boosta din gröt

Havregrynsgröt, finns väldigt många åsikter om det. Vissa älskar det, medan vissa tycker det är fruktansvärt. Jag själv älskar det! Det är verkligen hur smarrigt som helst, om man bara hittar ett sätt att boosta gröten med godsaker och nyttigheter. Själva gröten i sig är ju väldigt nyttig och fiberrik, vilket då också ökar mättnadskänslan.
 
Men, för att göra gröten lite godare, för det är kanske inte jättegott att äta endast havregrynsgröt, precis som den är. Det finns många sätt att gå tillväga! Tänkte ge er lite av mina tips, för att göra morgongröten helt underbar!
 
  • Topping. Det är så mycket godare att toppa med din favorittopping. Frukt, bär, kvarg, nötsmör, nötter, kokos...Listan kan göras lång! Rota fram din favotopping i skafferiet/kylskåpet och ös på gröten. Min favotopping är att blanda natuell kvarg med bär, gärna lite frysta så det blir som en glass. Sedan en klick jordnötssmör till det. Ni måste bara testa, godaste toppingen någonsin!
 
  • Banan/dadlar. Låter inte supergott för de som aldrig testat, men tro mig, gröten blir SÅ god. Mosa 2-3 färska dadlar eller ½ banan och låt koka med havregrynen.Gröten blir så söt och god. Kan säga att det var just detta trix som fick mig att börja äta gröt! Innan dess tyckte jag havregrynsgröt var tråkigt och smaklöst. 
  • Proteinboosta gröten. Här finns flera olika sätt att gå tillväga. Min favorit är nog att först låta gröten koka upp och bli en gröt, sedan tillsätta ett helt ägg. Äggvita funkar också fint om man vill ha ett mer kalorisnålt alternativ. Men jag tar oftast hela ägget. Att tillsätta en skopa proteinpulver funkar också bra och gröten blir lika god som godis! Men det gör jag dock sällan. Att tillsätta kvarg är också ett tips, när gröten är klar dvs. Det blir nog godast med smaksatt, sockerfri kvarg till detta men naturell kvarg gör också gröten godare. Blanda runt ordentligt och du får en supersmarrig och proteinrik gröt!
 

  • Kokosolja. Låter inte heller supergott kanske, med tanke på att kokosolja inte är speciellt smarrigt som det är hehe. Men omg säger jag bara, ett av mina bästa tips! Gröten blir SÅ krämig, jämfört med naturell gröt som kan kännas lite... Torr nästan? Detta är ett sätt att göra gröten godare, mer mättande och dessutom är ju kokosolja en riktig hälsobomb!
  • Davosgröt. Det har jag ju faktiskt skrivit om förut, men det var längesedan! Och det tål att upprepas. Detta är ju egentligen en annan sorts gröt, fast det innehåller ju ändå havregryn så tar med det ändå! Detta smakar helt annorunda än vanlig havregrynsgröt, men det är också riktigt gott. Något som passar perfekt till skoldagar, eftersom du gör den dagen innan! Jag brukar blanda 1 dl havregryn med 2 dl fil, ev lite kvarg också. Sedan tillsätter jag bara bär, frukt t.ex. Ev. sötning också, beror på hur man själv vill ha gröten. Det går att variera i en oändlighet! Testa själva att exprimentera fram er egna davosgröt :) 
 
Min favo: Koka upp 1 dl havregryn med 2 dl vatten, samt ½ mosad banan. När gröten är klar tillsätter du 1 ägg/1 äggvita, rör runt så fort som möjligt så ägget inte binder sig. Sedan tillsätter någon tesked kokosolja. Toppas med kvarg blandat med bär samt en klick nötsmör. PERFEKT frulle♥

Kommentarer
Kanske lämna en kommentar innan du går?

- Elaka kommentarer anmäls
- Reklam är okej
- Jag är mer än gärna med på veckans blogg eller liknande
- Jag gör gärna bloglovin- byten
- Jag svarar på alla frågor som ställs
- Om du lämnar din bloggadress så kikar jag in på din blogg
- Alla foton är tagna av mig om inget annat sägs
- Kopiering är förbjuden utan lov!

Nu kan du lämna din kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback