Dela upp muskelgrupperna i olika pass

Nu har jag skapat en ny kategori här på bloggen, nämligen: ''Gym: Tips&Sånt''. Denna kategori är önskad av läsare och jag tyckte verkligen det var en utmärkt idé! I denna kategori kommer jag tipsa om saker man kan tänka på när man ska träna på ett gym. Jag själv har ju bara gymmat sedan augusti 2014 men trivs som fisken i vattnet på gymmet. Så kommer utgå från mig själv och ge er tips på hur man skulle kunna tänka!
 
Så, första frågan. Ska man fokusera på en speciell kroppsdel för varje pass?
 
Det beror helt klart på hur många gånger i veckan du hade tänkt gymma! Om du bara gymmar 1-2 gånger i veckan så gå det bra att köra hela kroppen på en gång, sålänge kroppen får vila mellan varje gång. Men jag själv skulle rekommendera att dela upp kroppen i olika pass. I alla fall om man tränar ofta för annars får inte musklerna vila ordentligt mellan varje gång. Dessutom får du mer tid åt varje muskel ju mer du delar upp passen. Såhär skulle några split kunna se ut:
 
2 dagars-split:
Pass 1: Överkropp
Pass 2: Underkropp
 
3 dagars-split:
Pass 1: Mage, bröst och rygg
Pass 2. Axlar, biceps och triceps
Pass 3: Ben och rumpa
 
4 dagars-split:
Pass 1: Mage och axlar
Pass 2: Biceps och triceps
Pass 3: Bröst och rygg
Pass 5: Ben och rumpa
 
5 dagars-split:
Pass 1: Biceps och triceps
Pass 2: Rygg
Pass 3: Mage 
Pass 4: Ben och rumpa
Pass 5: Bröst och axlar
 
Och om man kör fler än 5 dagar i veckan så får man fortsätta dela upp, eller köra någon muskelgrupper flera gånger om man vill. Och om man vill köra cardio också kan man ju slänga in det lite här och var, detta var ju bara exempel på hur det skulle kunna se ut! Sålänge man ser till att alla muskler får vila minst 48h mellan varje pass :) Hoppas det hjälpte lite!
 
Om ni har fler tips på vad jag ska skriva om i denna kategori, skriv i kommentarerna! 
 
 

Kommentarer
: säger:

Vad händer ifall man inte låter musklerna vila tillräckligt?

2015-02-18 | 18:34:13
Anonymt säger:

Grym text

2015-02-18 | 18:37:14
Kanske lämna en kommentar innan du går?

- Elaka kommentarer anmäls
- Reklam är okej
- Jag är mer än gärna med på veckans blogg eller liknande
- Jag gör gärna bloglovin- byten
- Jag svarar på alla frågor som ställs
- Om du lämnar din bloggadress så kikar jag in på din blogg
- Alla foton är tagna av mig om inget annat sägs
- Kopiering är förbjuden utan lov!

Nu kan du lämna din kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback