Kokosolja och dess fördelar

Kokosolja, låter det bekant? För vissa har kokosolja en självklar plats i skafferiet medan vissa aldrig ens hört talas om det. För ett år sedan hade jag ingen aning om vad det var men nu har jag det alltid hemma och använder det till alltmöjligt. Det är nämligen rena rama mirakelprodukten! 
Användningsområden:
  • Mat och bakning. Detta är väl den största anledningen till att kokosoljan fått sin plats här hemma, för det är en otroligt bra och nyttig olja som med glädje kan användas till bakning & matlagning. Många av mina recept innehåller kokosolja, för det tål väldigt höga temperaturer jämfört med andra oljor. Den innehåller laurinsyra och kaprylsyra som båda är rena hälsobomberna, om ni vill veta mer får ni helt enkelt googla. Kan även användas till stekning, eftersom den tål hög värme! Om den börjar ryka så är det för hög temperatur och det bildas transfetter. 
  • Hår. Ja denna fantastiska olja kan även användas som inpackning, jag gjorde det första gången idag och det är bara att ta en liten klick med en sked och värma oljan i händerna. Sedan masserade jag ut den i hårtopparna, kan även användas i hela håret. Låt sitta i ca. 1h och tvätta sedan håret som vanligt med schampoo och balsam och voila, supermjukt och fint hår! Och garanterat billigaste någonsin, om man tänker på hur lite man behöver ta jämfört med en ''vanlig'' hårinpackning. 
  • Hud. Jag brukar använda min som bodylotion ibland om jag är väldigt torr, även som handkräm eller läppbalsam om jag har torra läppar. Man blir himla mjuk, vilket är perfekt för mig som är så torr såhär års! Ska även vara bra mot eksem, påsar och svullnad under ögonen, som solskydd och en massa annat! 
 
Dags att köpa en burk kokosolja nästa gång du är i affären? Min favo är denna på bilden från Renée Voltaire, men finns många andra varianter :) Se bara till att den är kallpressad och ekologisk!
 

Kommentarer
Kanske lämna en kommentar innan du går?

- Elaka kommentarer anmäls
- Reklam är okej
- Jag är mer än gärna med på veckans blogg eller liknande
- Jag gör gärna bloglovin- byten
- Jag svarar på alla frågor som ställs
- Om du lämnar din bloggadress så kikar jag in på din blogg
- Alla foton är tagna av mig om inget annat sägs
- Kopiering är förbjuden utan lov!

Nu kan du lämna din kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback