Q/A: Vad händer ifall man inte låter musklerna vila tillräckligt?

Q: Vad händer ifall man inte låter musklerna vila tillräckligt?
 
A: Att låta musklerna vila ordentligt mellan varje pass är väldigt viktigt, tyvärr är det långt ifrån alla som gör det. För det första: När du tränar bryter du ner musklerna, det är inte förrän under vila som musklerna reparerar sig och byggs upp. Med rätt sorts mat också såklart. Så därför är det viktigt att inte köra samma muskelgrupp två dagar i rad, för du bryter bara ned musklerna då. Du blir varken starkare eller ökar i muskelmassa utan bryter bara ner kroppen, och det låter ju inte så himla bra! Kroppen behöver vila, ju hårdare dina pass är ju mer vila också. Och ibland kan kroppen behöva någon dag med vila helt och hållet, inte bara att låta en muskelgrupp vila utan hela kroppen. Dessutom riskerar du att bli sjuk när kroppen inte får vila tillräckligt.
 
Så alltså: Det är mycket viktigt att låta musklerna få vila mellan varje pass för att inte bryta ned musklerna och ibland krävs vilodag för hela kroppen för att reparera kroppen. För antagligen är inte ditt mål med träningen att bli svagare, få kroppen att må dåligt och kanske t.o.m. bli sjuk?
 
Så träna hårt men var inte rädd för vila :)
Många tänker bara på att få i sig något direkt efter träningen, men minst lika viktigt är det att äta bra mat resten av dygnet! Mycket protein, bra kolhydrater och rätt sorts fett är vad jag förespråkar för att ge musklerna vad de behöver :) 

Kommentarer
Kanske lämna en kommentar innan du går?

- Elaka kommentarer anmäls
- Reklam är okej
- Jag är mer än gärna med på veckans blogg eller liknande
- Jag gör gärna bloglovin- byten
- Jag svarar på alla frågor som ställs
- Om du lämnar din bloggadress så kikar jag in på din blogg
- Alla foton är tagna av mig om inget annat sägs
- Kopiering är förbjuden utan lov!

Nu kan du lämna din kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback