Tips för att gå UPP i vikt

Vet att många nu för tiden strävar efter att gå ner i vikt och det finns ju hur mycket tips som helst om det på nätet, men det finns tyvärr inte riktigt lika mycket fokus på tips hur man istället går upp i vikt. Visst finns det lite, men tycker man borde lägga mer fokus på det, också. För det finns ju många som kämpar som djur med att gå upp i vikt istället! Jag strävar nog varken efter att gå upp eller ner i vikt, utan bryr mig inte så mycket om några dumma siffror på vågen. Så länge man inte behöver gå upp i vikt och faktiskt vill se att något händer (eller tvärtom) så kan man lika gärna skippa vågen för den skapar bara ångest. Men tänkte iaf ge er lite av mina tips på hur man kan istället gå upp i vikt!
  • Skippa godis, snabbmat och annat ''onyttigt''. Tro mig, det kan ses som en väldigt bra lösning att äta massor av onyttiga grejer för att gå upp i vikt. Visst, det kanske funkar, men är inte på långa vägar hälsosamt alls. Bättre att göra det på en hälsosamt sätt så att kroppen mår bra!
  • Fördela måltiderna under dagen. Om du tycker det är svårt att äta massor på en gång så är ett tips att fördela måltiderna jämt under dagen, kanske upp till 6-7 mål? Men då lite mindre varje gång istället för att äta typ 3 jättestora portioner varje dag, det kanske blir jobbigt. 
  • Undvik alltför mycket konditionsträning. Vid viktuppgång bör man ligga på ett överskott, vilket menas med att man får i sig mer kalorier än man förbränner. Och vid konditionsträning bränner man oftast väldigt mycket kalorier, så försök hålla dig till max. en gång i veckan om du verkligen vill träna kondition. Bästa resultat får du nog om du unvdviker konditionsträning helt och hållet. 
  • Styrketräna istället! Vid styrketräning bygger man ju mer muskler, som ni nog vet hehe. Och om man jämför lika stor del muskler och fett så väger muskler mer, så det är ju bra. Att istället öka i musklermassa än fettmassa kan vara ett bra alternativ och vid styrketräning bränner man inte lika mycket kalorier som i konditionsträning. 
  • Ät nötter! Nötter innehåller väldigt mycket kalorier, men väldigt bra kalorier! Och går dessutom väldigt lätt att få i sig en större mängd nötter under en dag (om man är som mig iaf hehe...), så om man gillar nötter så ÄT. Toppa youghurten, gröten, smoothien eller ta en näve då och då. Eller...
  • Ät jordnötssmör. Eller något annat form av nötsmör om man vill. Går att köpa i affären men välj då något av de bättre alternativen, ex. kung markattas eller green choice. Jordnötssmör som skippy t.ex är inte så bra eftersom det innehåller en hel del socker, salt och även tillsatta dåliga fetter. Jag har testat green choice och det är MAGISKT. På riktigt, skulle lätt få i mig typ 1 dl om dagen men försöker härda mig så inte hela burken ska gå åt på bara några dagar heheh... Går även att göra eget, bara att mixa valfria nötter tills det blir ett smör (tar väldigt lång tid dock, upp till en kvart) och ev. tillsätta lite salt och mer olja(om det blir torrt). Går att baka med, toppa på typ.. allt, bre på mackan eller bara äta som det är :) Det är även mycket kalorier, tror en matsked är typ 100 kcal! Perfekt för de som vill gå upp i vikt.
 

Kommentarer
Julia ;DD säger:

Bra tips:D♥:]

2014-08-17 | 21:56:51
Bloggadress: http://llollan.blogg.se
raija säger:

Finns det några matrecept som man kan gå upp i vikt

Svar: Är väl inget speciellt matrecept som får dig att magiskt gå upp vikt, för det som krävs är helt enkelt mycket mat! Tillsätt mycket olja t.ex. raps, kokos, oliv osv i matlagningen om det känns jobbigt att äta mycket mat. Ät mycket kalorik mat helt enkelt, som nötter, ost, oljor (som sagt), avocado osv... Drick mjölk eller någon dryck som innehåller kalorier till maten. Ja, och visst kan det vara svårare för vissa att gå upp i vikt än för andra. Men det är aldrig omöjligt! Det är bara att öka mängden mat med små steg i taget, kanske känns jobbigt att gå runt och vara spyfärdig hela tiden för att ha tryckt i sig mat, så öka långsamt så att kroppen vänjer sig! :) kram
Jennifer

2015-10-11 | 16:31:33
Kanske lämna en kommentar innan du går?

- Elaka kommentarer anmäls
- Reklam är okej
- Jag är mer än gärna med på veckans blogg eller liknande
- Jag gör gärna bloglovin- byten
- Jag svarar på alla frågor som ställs
- Om du lämnar din bloggadress så kikar jag in på din blogg
- Alla foton är tagna av mig om inget annat sägs
- Kopiering är förbjuden utan lov!

Nu kan du lämna din kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback