Så får du ett bra träningspass!

Jag antar att nästan alla som läser detta någon gång vart med om ett pass som inte har gått sådär superbra, man bara står och kämpar men det känns varken kul eller givande och man får inte bra kontakt osv... Men jag har några små tips som kan hjälpa lite på vägen iaf. Det går ju självklart inte att alltid prestera på topp men dessa tips brukar jag själv alltid gå efter och lyckas nästan jämt få till bra pass :)
  • Planera. Att innan du åker till gymmet planera lite vad du ska göra är otroligt viktigt, så du inte står där och inte har någon aning om vad du ska göra. Jag brukar alltid planera vilka muskler jag ska köra, vilka övningar osv. för att ha koll lite innan. Man behöver ju inte planera varenda reps och set såklart, men åtminstone ha lite koll på vad som ska göras när du väl är där. 
  • Ät rätt innan. Detta är verkligen A och O. Ät mycket och näringsrik mat. För att du ska orka prestera bra så är det otroligt viktigt, en blandning av kolhydrater, protein och fett är väl allra bäst men främst kolhydrater som lagras i dina muskler tills du förbrännt de. Alltså väldigt viktigt med kolhydrater för att musklerna ska orka! 
  • Testa något nytt. Träningen blir så mycket roligare om du testar en ny övning eller varför inte en helt ny träningsform? Det kanske blir din ny favorit, så hamna inte i samma gamla mönster utan försök att variera dig så gott du kan!
  • Drick en massa vatten. Både innan passet (helst jämt fördelat under dagen) men även mycket under passet. Jag själv kan dricka upp till 3 liter vatten under ett pass, om det är ett benpass iaf. Det kanske inte känns så viktigt men jag känner iaf om jag druckit ordentligt eller ej, för jag har mycket mer ork och mår helt enkelt bättre de dagar då jag dricker ordentligt. 
  • Gå in i din egna lilla bubbla. Detta har jag själv fått jobba mycket med, då jag innan gymmet var van vid att träna hemma, själv, där ingen såg på. Jag kunde göra lite hur jag ville för att få ett bra pass. Men när jag började gymma så var det ju andra folk omkring mig medans jag tränade. Men det är viktigt att tänka på att fokusera på sig själv, du är där för att få till ett grymt pass och även de andra omkring dig. De kommer troligtvis knappt märka av dig. Om du skulle göra fel, jaha, och? Försök hitta en egen liten bubbla och våga mer!
  • Börja med de tyngsta övningarna. I mina benpass t.ex. börjar jag alltid med squats, efter en uppvärmning. För det är den allra tyngsta övningen och där vill jag ha all möjlig energi jag kan få. Där är tekniken som viktigast och där vill jag kunna lasta på lite extra vikter. Sedan går jag över till andra övningar, som inte är så övergripande, alltså att det är mer övningar för en muskelgrupp i taget. T.ex. cable kickbacks, benspark osv. Eller övningar som benpress, som är i maskin, eftersom där är tekniken lättare då det är en maskin. 
 
 

Kommentarer
Alina Hallbäck säger:

grymt inlägg! Ha en fin kväll! =)

2014-11-18 | 19:05:14
Bloggadress: http://torstenz.blogg.se/
Kanske lämna en kommentar innan du går?

- Elaka kommentarer anmäls
- Reklam är okej
- Jag är mer än gärna med på veckans blogg eller liknande
- Jag gör gärna bloglovin- byten
- Jag svarar på alla frågor som ställs
- Om du lämnar din bloggadress så kikar jag in på din blogg
- Alla foton är tagna av mig om inget annat sägs
- Kopiering är förbjuden utan lov!

Nu kan du lämna din kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback