Chiaseeds&PB

Igår när jag och syrran var på stan investerade jag lite nya grejer, bland annat dessa två grejerna (köpte även ett par vantar men ska lämna tillbaka de för jag har hittat ett par andra ännu finare vantar hehe). Jordnötsmöret var slut så testade denna gång en ny sort, crunchy, fast dock i samma märke. Green choice ekologiska jordnötssmör, har testat och detta var faktiskt godare än creamy, underbart! 
Sedan var jag inne på life en sväng och köpte mig lite chiafrön, då jag hört mycket gott om dessa de senaste månaderna. De små fröna är nämligen riktiga hälsobomber, som ni kan läsa mer om nedan bilden. Man kan dessutom göra en massa bra grejer med dem, b.l.a chiapudding, baka med de, eller bara ha i lite i smoothien, på gröten osv. Testade att göra en choklad-chiapudding och helt ärligt vart det inte så lyckat haha :/ Men får öva, öva, öva och testa massa olika recept helt enkelt :)
 
 
Om chiafrön:Chiafrön är små frön med ett väldigt högt näringsinnehåll. De är bland annat rika på näringsämnen som omega-3 (alfa-linolensyra), A-vitamin, protein, kalcium och magnesium. Dessutom innehåller de mycket fibrer som är bra för magen. Chiafrön liknar linfrön på många sätt, men innehåller ännu omega-3, nyttiga mineraler och fibrer. Dessutom härsknar inte chiafrön lika lätt. Om du vill göra din kost lite nyttigare är det en utmärkt idé att börja använda chiafrön. I den här artikeln får du lära dig mer om dessa fantastiska frön och hur du kan använda dem till frukost, i mat och i mellanmål.
  • Innehåller 8 gånger mer omega-3 än lax
  • Högt fiberinnehåll (33-34 %, dessutom 50% mer fibrer än linfrön)
  • Innehåller mycket protein (21 %)
  • Kan användas i sallad, müsli, gröt, smoothies m.m.
Källa.

Kommentarer
Anonym säger:

Håller verkligen med om att crunchy är godare än creamy! :)

2014-10-11 | 07:31:58
Charlotta Hägg säger:

Sv: Jaa, riktigt gott :) Och perfekt att ha som nyttigt mellanmål :) Jag kan lägga ut receptet om du vill ha? :) KRAM!

2014-10-11 | 10:10:39
Bloggadress: http://charlottahagg.blogg.se/
Ida - Hon som föddes med LKG säger:

Hej! Nu är vinnarna i DB äntligen utsedd! Kika in och se om du vart en av dom :)

2014-10-11 | 15:17:03
Bloggadress: http://nattstad.se/idahtt
Thilde säger:

brukar ha den där peanut butter på mina mackor, sjukt gott! :)

2014-10-11 | 17:55:47
Bloggadress: http://nattstad.se/thildewilde
Kanske lämna en kommentar innan du går?

- Elaka kommentarer anmäls
- Reklam är okej
- Jag är mer än gärna med på veckans blogg eller liknande
- Jag gör gärna bloglovin- byten
- Jag svarar på alla frågor som ställs
- Om du lämnar din bloggadress så kikar jag in på din blogg
- Alla foton är tagna av mig om inget annat sägs
- Kopiering är förbjuden utan lov!

Nu kan du lämna din kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback