Protein, fett & kolhydrater

Maten brukar delas in i tre grupper: Protein, fett och kolhydrater. Alla dessa är bra för vår kropp om vi väljer rätt sort, så varför du utesluta någon utav dem?
 
Jag är ingen expert på detta, men det verkar som att många är rädda för både fett och kolhydrater. Dieter som går ut på att man ska äta mycket fett men lite kolhydrater till exempel. Jag skulle aldrig förespråka någon sådant eftersom kolhydrater inte är farligt, det ger oss energi för att vi ska orka prestera i skolan/jobbet, träna och tänka klart. Visst funkar säkert t.ex. LCHF för vissa. Men om man tränar hårt behöver kroppen kolhydrater för att orka. Att byta ut müslin på filen till vispgrädde kanske inte låter super... Kolhydrater är bränsle till kroppen! Sålänge man väljer rätt sort bara! Visst ger godis, kakor och läsk oss energi också, men ingen långvarig energi inte. Exempel på bra kolhydrater är: Havregryn, fiberrikad mat/fullkornsprodukter, broccoli, rotfrukter (potatis, sötpotatis, palsternacka, morötter) m.m...
 
Sedan finns det många som är rädda för fett också, men även fett är viktigt för oss människor! Välj bara rätt sorts fett. Visst innehåller fett mycket kalorier, men det är bra kalorier. T.ex. nötter, avokado, oljor (kokosolja, rapsolja, olivolja t.ex.), lax m.m.... Är supernyttigt!
 
De flesta har säkert hört detta tusentals gånger men tydligen verkar otroligt många fortfarande vara rädda för kolhydrater och fett. Jag förespråkar en kost där du ger din kropp mat från alla tre grupperna, rätt sorts fett, rätt sorts kolhydrater och så protein såklart också! En kycklingfilé enbart till middag ger dig protein, men kolhydraterna och fettet saknas på tallriken! 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Kanske lämna en kommentar innan du går?

- Elaka kommentarer anmäls
- Reklam är okej
- Jag är mer än gärna med på veckans blogg eller liknande
- Jag gör gärna bloglovin- byten
- Jag svarar på alla frågor som ställs
- Om du lämnar din bloggadress så kikar jag in på din blogg
- Alla foton är tagna av mig om inget annat sägs
- Kopiering är förbjuden utan lov!

Nu kan du lämna din kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback