Balsammetoden

 
Balsammetoden, något du hört talas om förut? Kanske, kanske inte. Det är hur som helst något som jag själv hört om i ett par år nu och i somras började min vän Frida med denna metod. Jag blev såklart bara mer och mer sugen på att testa då mitt hår är så sjukt slitet och det spelar ingen roll vad jag än gör, det blir slitet ändå. 
 
Vad är balsammetoden? Jo, balsammetoden innebär kort sagt att du endast tvättar håret med balsam. Inget schampo. Visst, det låter superenkelt. Men det är tyvärr inte bara så enkelt. För att inte behöva använda schampo när du tvättar håret måste du även undvika vissa ingredienser i stylingprodukter osv. Silikoner, sulfater och mineraloljor är tre ingredienser som ofta dyker upp om man läser innehållsförtäckningen på stylingprodukter, även vissa balsam m.m. Och dessa tre är inte bra för håret alls. Silikonerna och mineraloljor lägger sig som en hinna runt håret och det verkar som ditt hår är jättefint fast det egentligen är mycket mer slitet än vad det ser ut som. För att tvätta bort dessa silikoner krävs sulfater, som finns i schampo. Sulfaterna torkar i sin tur ut håret, sedan använder du mer silikoner och minrealoljor och så går det runt så... Och om du inte tvättar bort dessa ämnen kommer de byggas upp på håret. Vilket leder till matt, platt och livslöst hår som är hopplöst att styla. Att inte använda schampo kan låta äckligt, men faktum är att det finns inget ett balsam inte kan tvätta bort förrutom silikoner och mineraloljor. 
 
Så, för att nu kunna sluta använda schampo måste du sluta tillföra silikoner och mineraloljor till ditt hår. Lättaste sättet för att ta reda på om en produkt är godkänd för balsammetoden är att bara googla upp namnet på den+ ''balsammetoden''. Eller läsa på baksidan om man vet exakt hur silikoner och minraloljor brukar antecknas. Tänk på att även balsam kan innehålla dessa ämnen, så kolla verkligen upp alla produkter! 
 
Hur tvättar man då håret då? Först måste du göra en ''sista tvätten''. Då måste du kolla upp ett schampo som innehåller sulfater. För att sedan tvätta håret en sista gång med vanligt schampo. Så att verkligen alla silikoner och minraloljor är borttvättade innan du börjar tvätta med balsam. Sedan är det bara att börja! Ett tvättbalsam är bra att ha, då ska det vara ett väldigt billigt balsam, populära är t.ex. coop x-tra och ica basic. Detta balsam ska du massera in ordentligt i hårbotten för att få det riktigt rent. Sedan är ett vårdande balsam bra, som är lite dyrare. Även inpackning funkar bra. Detta kan du applicera i topparna. Låt verka ett tag och skölj ur riktigt ordentligt. Det tar ett tag att få ur allt, för att det inte ska bli fettigt sedan. Viktigt att skölja extra noggrannt och när du känner dig klar, skölj lika mycket till!
 
Ja, så igår inhandlade jag en del produkter för att idag börja. Ska bli sjukt intressant att se hur det funkar på mitt hår! Har hört så mycket bra om det och vissa som har gått från att ha fruktansvärt slitet och fettigt hår, till att ha riktiga drömhår! Jag använde ett sista-tvätten-schampo från garnier respons med nektar. För att vi hade det hemma och det var godkänt. 
Dessa produkter kommer jag nu börja med:
  • Tvättbalsam från coop x-tra. Sjukt billigt och stor flaska. Detta kommer jag kunna använda varje dag om det så behövs.
  • Aussie 3 minute miracle frizz remedy. En inpackning, jag trodde att den var godkänd till balsammetoden men tydligen inte :( Det var bara balsamet som var godkänt. Så i skrivande stund har jag inte ett vårdande balsam eller inpackning som är godkänd. Men ska fixa en inpackning så snart som möjligt, tänkte testa garnier respons pärlemor och körsbär då jag hört mycket gott om just den. 
  • Värme skydd från L'oreal paris studio line hor curl spray. Detta innehåller dock alkohol men kommer försöka att inte värmestyla mitt hår så mycket ändå. Alkohol går att tvätta bort med balsam men är dock uttorkande som ni kanske förstår. 
  • Hårspray från garnier fructis. Samma med denna, innehåller alkohol. Men det är ändå ok att använda då och då, men det blir bara när jag känner att jag måste. 
  • Styling gel från Proffs. Detta trodde jag inte innehöll alkohol, men tyvärr gjorde den det. Kommer använda denna när jag har håret i en stram toffs för att få bort babyhår. Får se hur länge jag använder denna, finns styling gel som är utan alkohol också. Men aja, ska testa den ett tag och se hur det blir helt enkelt! Billgit var det iaf. 
Så det som saknas just nu är bara ett vårdande balsam/inpackning! Kommer även testa att använda lite kokosolja i topparna som inpackning någon gång, är rädd att håret ska bli sjukt fettigt när man inte kan använda schampo men får testa mig fram helt enkelt. 
 
Så nu kör vi!!

Kommentarer
Kanske lämna en kommentar innan du går?

- Elaka kommentarer anmäls
- Reklam är okej
- Jag är mer än gärna med på veckans blogg eller liknande
- Jag gör gärna bloglovin- byten
- Jag svarar på alla frågor som ställs
- Om du lämnar din bloggadress så kikar jag in på din blogg
- Alla foton är tagna av mig om inget annat sägs
- Kopiering är förbjuden utan lov!

Nu kan du lämna din kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback