Cheatdays?

En sak som är väldigt ''vanligt'' inom fitnessvärlden och folk som vill gå ner i vikt osv.. Är cheatdays eller fuskdagar som man säger på svenska. Dvs. en dag i veckan som man får äta precis vad man vill, hur mycket man vill under hela dagen helt enkelt. Vissa tycker det är bra, vissa tycker det är dåligt. Finns väldigt delade åsikter kring detta, men jag tänkte hur som helst dela med mig av just mina åsikter. Jag säger inte att något är bättre än det andra men jag tänkte helt enkelt skriva lite om hur just jag tänker och tycker kring detta :) 
 
Jag själv brukar ha en dag i veckan där jag kan äta lite hur jag känner för, vilket oftast blir lördagen eftersom jag vill ha mitt lördagsgodis hehe. Men däremot trycker jag inte i mig onyttigheter från att jag vaknar till att jag går och lägger mig. För det känns bara helt fel och jag själv skulle inte må bra av det alls. Men en sak jag tycker är lite fel är att kalla det för cheatday, eller fuskdag. För det ska inte kännas som att man ''fuskar'' så fort man äter något onyttigt. Liksom klart alla äter onyttigt ibland och det är ju nyttigt även det, för själen! Man mår bra av lite choklad då och då ;)
 
Men hur som helst, jag själv väljer att lyssna på min kropp istället! För det känns fel att trycka i sig onyttigheter en hel dag, även om jag kanske inte ens är sugen? Om jag skulle bli supersugen på godis en onsdag, ja varför inte lika gärna äta lite då istället? Och om jag hellre vill ha min skål kvarg på lördagkvällen, ja då äter jag ju det istället! Känns fel enligt mig att ha en dag i veckan som är inristad i sten eller vad man ska säga. Däremot förstår jag att det är svårt att ha kontroll i början. Man försöker äta strikt men så är man sugen på något sött hela tiden, då kan man ju inte äta godis så fort man är sugen liksom, om man är det dygnet runt hehe. Men kommer snart skriva ett inlägg om hur man ska göra med det där dumma sötsuget, lite tips osv. 
 
Men för att sammanfatta det hela, enligt mig känns det fel att kalla det för ''fuskdag'' för bara för att du äter godis eller pizza betyder det inte att det är helt fel och att du ''fuskar''. För att klara av ett speciellt mål så är det enligt mig lättare att inte vara alltför strikt och kunna ''unna'' mig då och då. Sen tycker jag att det är lättare att vara lite mer fri istället för tänk om du blir bjuden på kalas en torsdag, men så har du så säkert bestämt att du måste äta 100% nyttigt fram tills lördag? Världen går inte under om du väljer att äta något onyttigt en helt vanlig torsdag istället för lördagen, tänk om det inte fanns några namn på dagarna liksom? :) 
 

Kommentarer
Kanske lämna en kommentar innan du går?

- Elaka kommentarer anmäls
- Reklam är okej
- Jag är mer än gärna med på veckans blogg eller liknande
- Jag gör gärna bloglovin- byten
- Jag svarar på alla frågor som ställs
- Om du lämnar din bloggadress så kikar jag in på din blogg
- Alla foton är tagna av mig om inget annat sägs
- Kopiering är förbjuden utan lov!

Nu kan du lämna din kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback