Homemade healthy strawberryjam

Denna sylten blev verkligen riktigt god och kommer helt klart göras igen! Kommer definitivt testa en massor olika sorters sylter med olika frukter och bär, något jag är väääldigt sugen på att testa är ananassylt haha... Låter rätt knäppt men vore kul att testa för ärligt talat verkar det rätt gott :D 
 
Många förknippar sylt med något onyttigt men egentligen är det ju bara det att det är så fruktansvärt mycket socker i så perfekt att man kan göra sin egen med egen sötning eller ingen sötning alls om man vill :)
 
♥170g jordgubbar
♥3 msk vatten
♥3 st dadlar (frivilligt, går även att ha annan sötning)
♥2 tsk chiafrön
 
Koka alla ingredienser utom chiafröna i ca. 5 minuter. Rör runt lite då och då och ''mosa'' runt det lite om du vill. Häll därefter över allt i en bunke eller annat som du sedan kan stavmixa ihop allt i. Sedan är det bara att hälla ner fröna, låta svalna och så in i kylen så får sylten en bra konsistens efter att ha stått ett tag i kylen, gärna över natten. 
 
Utan chiafrön så blir konsistensen inte riktigt lika bra och dessutom ger fröna en väldig massa nyttigheter. Men det går säkert utan fröna också om man vill testa.
 
Gjorde en liten sats nu eftersom vi inte hade mer jordgubbar hemma men det kan ju vara bra att börja göra en liten mängd för att testa bara :)

Kommentarer
Sofia säger:

Åh vad gott!

2014-10-20 | 17:33:55
Bloggadress: http://byfia.com
Kanske lämna en kommentar innan du går?

- Elaka kommentarer anmäls
- Reklam är okej
- Jag är mer än gärna med på veckans blogg eller liknande
- Jag gör gärna bloglovin- byten
- Jag svarar på alla frågor som ställs
- Om du lämnar din bloggadress så kikar jag in på din blogg
- Alla foton är tagna av mig om inget annat sägs
- Kopiering är förbjuden utan lov!

Nu kan du lämna din kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback