Recept: Mandelsmör

Har verkligen fastnat för olika sorters nötsmör och liknande, det är ju perfekta toppingen på smoothies, i gröten, på mackan eller bara äta som det är! Haha det är ju perfekt om man är lite småhungrig och sugen på något men inte riktigt vet vad, att bara ta en liten sked. Mättande och bra dessutom. Dessutom innehåller mandlar många toppenbra ämnen så det är ju perfekt!
För 1 liten burk
♥ 150 gram/ 2,5 dl mandlar (jag hade skalade)
♥ Ev. en gnutta havssalt
 
1. Om dina mandlar är oskalade kan du börja med att skala dem, men detta är valfritt. 2. Lägg ner mandlarna i en matbredare och börja mixa. Det kan ta ett bra tag, så ha tålamod. 3. Ha koll på det bara! Det kan lätt bli väldigt varmt beroende på hur bra mixer/matbredare du har, har hört att vissa matbredare kan t.o.m börja ryka, säkert inget farligt men ändå bra att ha koll och ta en paus då och då. 4. Efter ett tag släpps olja ut från mandeln och det bildas ett smör. 5. Tillsätt ev. lite havssalt, efter smak, men börja med lite och ta mer om du vill. För det behövs inte mycket alls enligt mig!
 
Man kan även tillsätta lite olja om man vill att det ska gå snabbare eller om ni tycker det blir för torrt smör. Men detta är egentligen bara onödigt i de flesta fallen.

Kommentarer
Loviza säger:

hej har en blogg tävling på gång skulle va kul om du va med kram och ha en bra dag :)

2014-06-19 | 17:11:44
Bloggadress: http://www.nattstad.se/LovizaPalm
Kanske lämna en kommentar innan du går?

- Elaka kommentarer anmäls
- Reklam är okej
- Jag är mer än gärna med på veckans blogg eller liknande
- Jag gör gärna bloglovin- byten
- Jag svarar på alla frågor som ställs
- Om du lämnar din bloggadress så kikar jag in på din blogg
- Alla foton är tagna av mig om inget annat sägs
- Kopiering är förbjuden utan lov!

Nu kan du lämna din kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback